Materieel - Vlaardingen in beeld en verhaal

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Geschiedenis     Stations     Materieel     Ongevallen     Verhalen      Beeld & Geluid
SSN STOOMLOK 01 1075
SSN STOOMLOK 01 1075
In het verleden zijn deze loks ingezet voor de Holland-Skandinavie Expres.
Mat. '24 (Blokkendozen)
Mat. '24 (Blokkendozen)
De eerste elektrische treinen van de NS bestonden uit materieel '24. Hun bijnaam Blokkendoos ligt voor de hand. Er waren allerlei varianten: motorrijtuigen, tussenrijtuigen, stuurstandrijtuigen, alle met diverse interieurs. Deze rijtuigen konden in elke gewenste combinatie aan elkaar worden gekoppeld, omdat ze van normale buffers en koppelingen waren voorzien. Er werd ook wel ander materieel aan deze treinen gekoppeld, zoals restauratierijtuigen. In de Tweede Wereldoorlog deden de motorrijtuigen zelfs dienst als trekkracht voor goederentreinen.
Materieel '35 (Hoek van Hollanders)
Na het succes van de in 1934 gebouwde dieseltreinstellen DE 3, liet de NS ook een serie elektrische treinstellen bouwen die dezelfde snelle stroomlijnvorm bezaten. Het publiek liet zich niet van de wijs brengen door de stroom­afnemers, en bleef over "diesels" spreken.

Er werden eerst acht prototypes gebouwd: dat was mat.'35. Deze tweewagenstellen werden ingezet op de lijn Rotter­dam-Hoek van Holland, vandaar hun bijnaam "Hoek van Hollanders". Ze waren donkergroen met rode biezen
Treinstellen Plan U
Deze treinstellen werden tussen 1960 en 1963 gebouwd door Werkspoor te Utrecht en kwamen in dienst onder de nummers 111-152. Ten opzichte van het voorgaande elektrisch materieel '54 (Hondekop) had de neus een modernere vormgeving. Oorspronkelijk was het plan om de stellen dezelfde neus te geven als de eveneens door Werkspoor gebouwde DE4 TEE-treinstellen. Door de hoekige neusvorm van de TEE-stellen bleef bij hevige regenval echter de regen terugslaan op de ramen, wat veel overlast voor de machinist veroorzaakte. Daarom kregen de nieuwe dieseltreinstellen een rondere neus, die later ook werd toegepast bij het elektrische Mat '64.

Deze treinstellen zijn in 1985 en 1986 ingezet omdat de sporen in Hoek van Holland opgeschoven werden naar het noorden om zo een hogere waterkering te kunnen aanleggen. Ten behoeve van de Deltawerken, waarbij voor de Nieuwe Waterweg een waterkering werd aangelegd, werd in 1992 de spoorlijn tussen Vlaardingen Centrum en Vlaardingen Oost verlegd. Op 13 januari 1992 kwam het nieuwe noordelijke spoor in dienst en op 14 december 1992 het nieuwe zuidelijke spoor.
Materieel '35 (Hoek van Hollanders)
Treinstellen Plan U
De ruimste keuze in canvassen? Kijk op canvaswinkel.nl
NS-locserie 2200
NS-locserie 2200
De NS-locserie 2200 is een serie dieselelektrische locomotieven die vanaf 1955 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen. Met een maximumsnelheid van 100 km/h waren de 2200-en niet alleen geschikt voor de goederendienst, maar konden zij ook worden ingezet voor reizigerstreinen; voor treinverwarming in de koude maanden werd er gebruikgemaakt van een verwarmingswagen met ingebouwde stoomketel.

Deze treinstellen zijn in 1985 en 1986 ingezet omdat de sporen in Hoek van Holland opgeschoven werden naar het noorden om zo een hogere waterkering te kunnen aanleggen. Ten behoeve van de Deltawerken, waarbij voor de Nieuwe Waterweg een waterkering werd aangelegd, werd in 1992 de spoorlijn tussen Vlaardingen Centrum en Vlaardingen Oost verlegd. Op 13 januari 1992 kwam het nieuwe noordelijke spoor in dienst en op 14 december 1992 het nieuwe zuidelijke spoor.


SGM (Sprinter)
Voor het treinverkeer over korte afstanden werden vanaf 1975 in totaal 90 treinstellen afgeleverd. Deze treinstellen waren bekend onder de naam SGM (StadsGewestelijk Materieel). De plan aanduiding van dit materieel was Plan Y. Vanwege hun snelle optrekkarakteristiek krijgen de treinstellen de bijnaam Sprinter.
SGM (Sprinter)
hang eens een canvas op maat in je interieur!

Lees ook: Lever's Zeep maatschappij.


Lees ook: Vlaggetjesdag en de smaak van haring


Lees ook: De Stadskraan spreekt.

De SLT (Sprinter Lighttrain)
De SLT (Sprinter Lighttrain) is een type treinstel dat vanaf 2009 in dienst is bij de NS. De SLT is speciaal bedoeld voor de Sprinter-treindiensten. De treinstellen hebben een gelijkvloerse instap (voor zover de perrons de juiste hoogte hebben) en ruime balkons, om het in- en uistappen snel te kunnen laten verlopen. Aangezien deze treinen over het algemeen voor korte trajecten worden gebruikt hebben ze geen toilet. Een andere bijzondere eigenschap, in vergelijking met andere NS-materieeltypes, is het gebruik van jacobsdraaistellen waarbij de uiteinden van twee bakken steeds samen op één draaistel rusten. Daardoor konden de bakovergangen ruim worden gemaakt, zonder tussendeuren, waardoor het interieur erg ruim lijkt. Hierdoor moesten de bakken waaruit de trein is samengesteld wel korter worden dan bij andere treinstellen van de NS gebruikelijk is.
mDDM + DD-AR
Het dubbeldeksaggloregiomaterieel (DD-AR) is een materieelserie van de Nederlandse Spoorwegen. De naam AggloRegio komt van een nooit ingevoerde benaming voor stoptrein. De 258 dubbeldeksrijtuigen werden tussen 1991 en 1994 gebouwd door de firma Talbot in Aken. De rijtuigen zijn onderverdeeld in de series DDM-1, DDM-2 en DDM-3. In 1996, 1997 en 1998 werden 50 motorrijtuigen van de serie mDDM gebouwd, die de meeste treinstammen aandreven. Voor de overige treinstammen werden 29 elektrische locomotieven van de serie 1700 gebruikt. Oorspronkelijk waren het er 81, voor alle treinstammen.

Deze dubbeldekker is ingezet op de Hoekse lijn in 1994 door de extra drukte vanwege het mooie weer.
ICM 4235 (Koploper)
Het ICM (InterCity Materieel) vormt het belangrijkste materieel op de verbinding vanuit de Randstad met het noorden en oosten van het land. Omdat mensen door de kop van het ene naar het andere treinstel kunnen lopen, krijgt het materieel de bijnaam Koploper.

Een zeldzaamheid op de Hoekse lijn.
De SLT (Sprinter Lighttrain)
mDDM + DD-AR
ICM 4235 (Koploper)
IRM InterRegio Materieel (Bizon)
Het IRM (InterRegio Materieel) is vanaf 1994 op de baan gekomen als drie- en vierdelige treinstammen in de serie 8200 en 8400. De treinstammen krijgen de bijnaam Bizon, gezien hun voorkomen.

Ook deze was een zeldzaamheid op de Hoekse lijn.
IRM InterRegio Materieel (Bizon)
Geschiedenis     Stations     Materieel     Ongevallen     Verhalen      Beeld & Geluid
Topbloemen.nl-Door Kassa als beste getest én 7 dagen vers garantie!
Free counters!
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu