Ongevallen - Vlaardingen in beeld en verhaal

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Geschiedenis     Stations     Materieel     Ongevallen     Verhalen     Beeld & Geluid
Maassluis 20 juni 1911
Maassluis 20 juni 1911
Op 20 juni 1911 ontspoort trein 9 ten westen van de draaibrug in Maassluis. Door de ontsporing ontstaat veel schade aan materieel en infrastructuur.  De courant ”het nieuws van de dag” van 22 juni 1911, melde dat Gisterenavond de sneltrein van Amsterdam naar Hoek van Holland een paar honderd meter voorbij het  station Maassluis is ontspoord. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Van Hoek van Holland kwam er later een trein om de passagiers van den ontspoorde trein over te nemen. De materiële schade was echter aanzienlijk, de baan was over de gehele breedte versperd. Ook het Rotterdamsch  Nieuwschblad van 22 juni meldt het volgende; Gisterenavond te  circa 2300 uur is de Noord expres een paar honderd meter voor bij het station alhier, ontspoort. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Daar de lijnen versperd waren, werden de passagiers der drie achtereenvolgende exprestreinen door een uit Hoek-van Holland uitgezonden trein op het punt der ontsporing overgenomen. Verderop in de krant lezen we nog wel een verslag van een passagier.

"Dinsdagvond 11 uur ontspoorde even voorbij station te Maassluis een voor de Harwichboot te Hoek-van-Holland bestemde express-trein. Van een der reizigers, die het ongeluk meemaakte, en op weg was naar de kroningsfeesten in Engeland, den heer Jules H. Wolf ontvingen wij volgend schrijven: Tijdens het wachten in een trein , die ons verder zal brengen naar Hoek van Holland, wil ik als een der beide reizigers die in het eenige verbrijzelde rijtuig zaten, even den toestand en gewaarwording beschrijven. Het was even voorbij Maassluis, we waren juist de brug gepasseerd, toen het gezellig onderhoud, waarin ik met mijn medepassagier gewikkeld was, wreedaardig afgebroken werd door een vreselijk geschok onmiddellijk gevolgd door een woest door elkaar gegooi van bagage, aan beide zijden stuk springende ruiten waarvan de scherven links en rechts om ons heen vlogen, terwijl het licht half uitgedoofd werd. Een paar stukken glas en een zware koffer, dien ik op hoofd en schouder kreeg ,heeft mij wonder boven wonder , alleen mijn schouder bezeerd, terwijl mijn mede-reizigster, die zich bijzonder goed hield, evenmin door rondvliegende glasstukken geblesseerd werd, wat zij eensdeels te danken had aan haar grooten hoed die flink de glasscherven pareerde. Ik erken geen oogenblik geschrokken te zijn, en zag den toestand kalm aan, terwijl mijn medereizigster zeer begrijpelijk van het ongewone gevalletje geschrokken de coupé wilde uitvluchten. Daar was echter geen kans voor, aangezien aan beide zijden alles verbogen was. Hulde aan het personeel, in de eerste plaats aan den machinist Lammerse, die onmiddellijk de westinghouse-rem deed werken en zelf op zijn locomotief in een hachelijke positie verkeerde. Het treinpersoneel was onmiddellijk bij onze coupé om hulp te bieden, doch het bleek onmogelijk de deuren te openen, en we konden tenslotte door de gang het rijtuig verlaten. Gelukkig bleek er niemand gewond te zijn. Buiten  zijnde stonden we direct bij de omgevallen locomotief en de op zijn kant liggende bagagewagen, waarachter ons rijtuig direct volgde en bleek het deraillement nog betrekkelijk goed afgeloopen en slechts belangrijke materiale schade te zijn ontstaan. Het treinpersoneel, dat zich bijzonder beijverde den passagiers behulpzaam te zijn, breng ik hier gaarne een woord van lof".
4 juli 1914 Hoek van Holland
Op 4 juli 1914 botst trein 9, bestaande uit stoomlocomotief en de rijtuigen in Hoek van Holland. De trein komt niet op tijd tot stilstand en rijdt door een stootjuk van spoor 3 het plaatskaartenkantoor binnen. Er vielen in totaal zeven gewonden.
18 januari 1921 Vlaardingen
Op 18 januari 1921 botst goederentrein te Vlaardingen met een aantal goederenwagons.
24 november 1943 Nieuwlandsche Polder
Op 24 november 1943 botst een trein met werklieden bij Nieuwlandsche Polder op de betonnen tankversperring. De trein bestaat uit 8 rijtuigen en was onderweg naar Rotterdam. Deze versperring was nog niet van het spoor gedraaid. Er komen twee mensen om het leven en 11 mensen raken gewond.
hang eens een canvas op maat in je interieur!

Lees ook: Lever's Zeep maatschappij.


Lees ook: Vlaggetjesdag en de smaak van haring


Lees ook: De Stadskraan spreekt.

13 januari 1953 Vlaardingen/Maassluis
Op 13 januari 1953 botst de boottrein uit Hoek van Holland tussen Maassluis en Vlaardingen in dichte mist achterop een D trein naar Hamburg. De D trein stond te wachten voor een onveilig sein. Het voorgaande sein voor de boottrein kon door een eerder verbroken zegel bediend worden. Slechts de machinist van de boottrein raakte gewond.
22 februari 1955 Hoek van Holland
Op 22 februari 1955 botst treinstel ElD4 618 in het station van Hoek van Holland op locomotor 365. De locomotor wordt ter plekke gesloopt en het treinstel loop zware schade op aan het Bk rijtuig.
Topbloemen.nl-Door Kassa als beste getest én 7 dagen vers garantie!
4 oktober 1956 Maassluis
Op 4 oktober 1956 ontsporen van goederentrein 4004 enkele wagons in Maassluis door een vroegtijdige wisselbediening. De Bollenwagen zal wel voor Elementum zijn geweest.
4 oktober 1956 Maassluis
14 november 1956 Maassluis
4 mei 1976 Schiedam
14 november 1956 Maassluis
Op 14 november 1956 was het weer raak. Op die dag ontspoort boottrein 43 nabij de havenbrug in Maassluis. De gevolgen van de ontsporing zijn groot. Door de ontsporing raakt het ABk rijtuig van de 302 buiten de spoorbed en vernield wachtpost III met de hendels voor de overweg en het bedientoestel wordt tegen de achterwand van de wachtpost geduwd. Een bovenleidingportaal wordt van zijn sokkel gereden. Op de brug wordt het bereden spoor volledig vernield en raakt het nevenspoor zwaar beschadigd. Ook het achter de brug gelegen wissel en de bijbehorende wisselsteller wordt beschadigd. Het herstel van de brug wordt voortvarend ter hand genomen. In de vroege ochtend van 16 november 1956 kwam het linkerspoor van Maassluis naar Hoek van Holland met een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur in dienst. Op 24 november 1956 kwam ook het tweede spoor weer in dienst en kon de dienst weer volgens dienstregeling worden uitgevoerd.
4 mei 1976 Schiedam
In de jaren ’70 rijdt er elke ochtend één internationale trein van Hoek van Holland naar München. De zogeheten Rheingold sluit aan op de veerboot uit Harwich. De rest van de treinen op de Hoekse Lijn zijn stoptreinen. Om te voorkomen dat de lange-afstandstrein lang achter een sprinter blijft hangen, is tussen Vlaardingen en Schiedam een inhaalmogelijkheid gemaakt.

Op dat inhaalspoor gaat het op 4 mei 1976 helemaal mis.Rond 07.00 uur stappen in Hoek van Holland passagiers van de veerboot op de D-trein, de rechtstreekse trein naar Duitsland. De trein vertrekt enkele minuten later dan de bedoeling is. Dat heeft consequenties voor de stoptrein van Rotterdam naar Hoek van Holland. Deze stoptrein rijdt bij Schiedam over het stuk spoor dat de internationale trein gebruikt om de stoptrein naar Rotterdam in te halen. De sprinter richting Hoek van Holland staat op station Schiedam/Rotterdam-West. De conducteur is druk met een passagier die twijfelt of hij wel of niet meewil. Als het tijd is om te vertrekken, sluit hij snel de deuren. Maar hij vergeet om te letten op de witte lamp die op het perron staat. Deze witte lamp is een vertreksein voor de conducteur. Pas als dat sein brandt, mogen de deuren dicht. Maar het spoor is nog bezet door de tegemoetkomende internationale trein. Het witte sein brandt dus niet. De machinist ziet op zij controlebord dat de deuren dicht gaan. Hij vertrouwt erop dat de conducteur goed heeft opgelet en ziet zelf mogelijk daarom het rode sein over het hoofd..De door rood rijdende sprinter trekt snel op en heeft gelijk een grote snelheid. De internationale trein haalt op dat moment de stoptrein naar Rotterdam in en rijdt 40 kilometer per uur. Om 07.54 uur botst de D-trein frontaal op de sprinter. Dat gebeurt ter hoogte van de Henri Polakstraat in Schiedam. De stilstaande stoptrein wordt zijdelings geraakt.

Bij dit ongeval vielen 24 doden, 10 zwaar gewonden en vele lichtere gewonden.


Treinongeluk bij Hoek van Holland (1978)
Treinongeluk bij Hoek van Holland (1978)
In de buurt van Hoek van Holland is een trein direct na vertrek uit de rails gelopen, waardoor één treinstel is gekanteld. De ontsporing vond plaats op een wissel waaraan dezelfde dag revisiewerkzaamheden zijn verricht. M.b.v. een paar kranen wordt de trein weer overeind gezet. Beelden: deskundigen inspecteren de rails, de omgevallen trein, de trein wordt m.b.v. kranen opgetakeld.
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (Polygoon Journaal)
15 september 1980 Vlaardingen centrum
15 september 1980 Vlaardingen centrum
Op 15 september 1980 toonde het afsluitsein op de draaibrug over de Oude Haven nog steeds zijn rode balk ten teken dat de brug niet geheel gesloten en ook niet vergrendeld was.  Of het uit de richting van Vlaardingen Oost komende treinstel 2049 het rode sein, wat de overloper en brug dekt, genegeerd heeft was op dat moment niet duidelijk. Het was de directie van de Nederlandse Spoorwegen vooralsnog een raadsel hoe dit ongeluk heeft kunnen gebeuren, omdat het baanvak beveiligd is met het systeem van automatische treinbeïnvloeding (ATB. Vastgesteld was dat het ongeluk gebeurde vlak na dat een zandhaas de brug gepasseerd was. De twee Turkse brugwachters waren bezig de brug dicht te draaien, toen Sprinter 2049 op het gapende bruggat afreed. Onderzocht wordt of hier sprake is van een ingrijpende seinstoring. In deze richting wijst het blijven openstaan van de overwegbomen in zowel de Ooster als de Westerkade overweg.

Toevallig had de brandweer in het op de hoek van de Westhavenkade/Paralelleweg gelegen Belastinggebouw een oefening en waren ooggetuigen van het hele ongeval. Binnen enkele seconden waren zij dan ook ter plaatse en konden direct met het reddingswerk aanvangen. De naar schatting 32 passagiers konden zonder veel moeite door de hulpverleners, uit de „hangende trein” worden geholpen. De machinist liep bij het ongeluk een shock op en vielen er 12 gewonden.

Geschiedenis     Stations     Materieel     Ongevallen     Verhalen     Beeld & Geluid
De ruimste keuze in canvassen? Kijk op canvaswinkel.nl
Free counters!
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu